מיאמי לדתיים ושומרי מסורת

הזמן במיאמי הוא

מיאמי לדתיים ושומרי מסורת

רוב האוכלוסיה היהודית ממוקמת במיאמי ביץ', המחוברת בגשרים למיאמי, היא עיר נופש על אי מחסום בין מפרץ ביסקיין לאוקיינוס ​​האטלנטי. הקצה הדרומי שלו, סאות' ביץ', מפורסם במבני ארט דקו שאת רובם יהודים הקימו. חופים רחבים לאורך חוף הים של האי. חיי הלילה מתרכזים באושן דרייב, עוברים ברובע ההיסטורי בסגנון ארט דקו. בשנת 1979, רובע הארט דקו ההיסטורי של מיאמי ביץ' נרשם ברשימה הלאומית של מקומות היסטוריים. רובע הארט דקו הוא האוסף הגדול ביותר של אדריכלות ארט דקו בעולם וכולל מאות בתי מלון, דירות ומבנים אחרים .

מיאמי ביץ' היא ביתם של מספר קהילות יהודיות אורתודוכסיות וגם כמה רפורמים, עם רשת של בתי כנסת וישיבות כמו ישיבת לנדאו, מוסד חב"ד הפועל כבר למעלה מ-30 שנה. בנוסף, ישנה גם קהילה יהודית ליברלית המכילה בתי כנסת מפורסמים כמו טמפל עמנו-אל והקהילה העברית הקובנית. הם נעים בין האורתודוכסים המודרניים לחרדים ולחסידים – ישנן מספר מסעדות כשרות ואף כוללים ללומדי תלמוד שלאחר התואר,  מיאמי ביץ' מציעה מספר יחידות נופש כשרות כגון וילות ודירות.

היסטוריה ורקע על הקהילה היהודית במיאמי, פלורידה

פלורידה, לא אפשרה ליהודים להתיישב עד 1763, היא הפכה תוך קצת יותר ממאה שנה להתיישבות עם הקהילה היהודית השלישית בגודלה בפלורידה.

יהודים החלו להגיע ממקומות אחרים בארצות הברית (או מניו יורק או קי ווסט) והיו בעיקר מהגרים מרוסיה ורומניה. עד 1896 היו בבעלות יהודים 12 מתוך 16 העסקים בעיר החלוצית, מיאמי. מיאמי נותרה סביבה עוינת, אבל ב-1913 היהודים הראשונים התיישבו במיאמי ביץ' (דרומית לרחוב החמישי, שם הורשו ליהודים לגור). באותה שנה, הקהילה היהודית הקטנה של מנתה 35 אנשים  והקימה את הקהילה הראשונה (שהפכה לבית דוד) ובית קברות. עד 1915 היו במיאמי 55 יהודים, והוקמו ארגונים נוספים כדי לענות על צרכי הקהילה.

תנופת התיירות והנדל"ן בשנות ה-20 הביאה לגידול האוכלוסיה היהודית מ- 100 משפחות יהודיות ל-3,500 יהודים. היהודים ייסדו את טמפל ישראל והיו בין אלה שהקימו את אוניברסיטת מיאמי, שבה יש היום מרכז ללימודי יהדות עכשוויים. במהלך אותו עשור, העיר סבלה משני סופות הוריקן, כישלון של חמישה בנקים ולבסוף מפולת שוק המניות. באמצע שנות ה-30 החלה מיאמי בהתאוששות הדרגתית. תושבים חדשים הגיעו באוויר, ברכבת ובספינת קיטור, והאוכלוסייה היהודית גדלה לכ-4,500. היהודים, סייעו גם להקים את מכללת מיאמי-דייד ואוניברסיטת פלורידה הבינלאומית, עם תוכנית ללימודי יהדות. שנות ה-30 סימנו גם את פירוק החסמים המגבילים במיאמי ביץ' לבעלות יהודית על נדל"ן, שכן מספר גדול של יהודים רכשו נכסים מבעלים עתירי חובות בשל המשבר הכלכלי  ,האפליה לא נעלמה  לחלוטין , אבל התנאים השתפרו.

אבל רק ב-1949 התקבל חוק על ידי בית המחוקקים של פלורידה שסיים את האפליה בנדל"ן ובמלונות. בנייני הארט דקו של מיאמי ביץ' של שנות ה-30 וה-40 – רבים מהם תוכננו, נבנו והופעלו על ידי יהודים – הם כיום נודעים כאוצרות אדריכליים ידועים בכל העולם. בשנות ה-80 השיקה ברברה באר קפיטמן, יהודייה, את הקמפיין שהקים את רובע הארט דקו.

הקהילה היהודית במיאמי הקימה את הפדרציה היהודית של מיאמי רבתי בשנת 1938. הבית היהודי (כיום מיאמי Jewish Health Systems) ב-1940. באמצע שנות ה-40, היו כ-30,000 יהודים וכ-50 אחוז מהם גרו במיאמי ביץ'.

רופאים יהודים לא יכלו לקבל הרשאות צוות באף בתי חולים באזור. בתגובה, מנהיגים יהודים הקימו את בית החולים הר סיני במיאמי ביץ'. ב-1950 הקהילה גדלה וכבר היו 55,000 יהודים.

במשך חמש השנים הבאות הגיעו מדי חודש כ-650 יהודים. בשנת 1952 הפך אייב ארונוביץ לראש העיר היהודי הראשון (ועד היום היחיד) של מיאמי (למרות שבמיאמי ביץ' היו 15 ראשי ערים יהודים). לאחר ההשתלטות הקומוניסטית על קובה ב-1959, נמלטו מיד מהמדינה כ-10,000 יהודים מקובה, ומצאו מקלט במיאמי וסביבותיה; החוש העסקי שלהם עזר להחיות את העיר.

בשנות ה-70, כ-80 אחוז מהאוכלוסייה במיאמי ביץ' היו יהודים. עד 1980, האוכלוסייה היהודית של מיאמי רבתי הגיעה לשיאה בכל הזמנים של 230,000, עם מערך מלא של ארגונים יהודיים. אבל האוכלוסייה הקובנית הגדלה דוברת ספרדית, הרחיקו חלק מהאנשים ויהודים רבים עברו צפונה למחוזות ברוורד ופאלם ביץ'. עד 1985, האוכלוסייה היהודית ירדה ל-209,000. רבים מהיהודים המבוגרים, שחיו במיאמי ביץ', מתו. אבל הקהילה היהודית זכתה לחיזוק מחודש עם הגעתם של יהודים מאמריקה הלטינית, רוסיה וישראל. יהודים במיאמי ביץ' היו מעורבים עמוקות מבחינה פוליטית ובפיתוח תעשיית התיירות, וכל המוזיאונים ורוב ארגוני האמנויות הוקמו על ידי יהודים.

ירידה באוכלוסייה היהודית אילצו יותר בתי כנסת לסגור את שעריהם ולהפוך למועדוני לילה וחנויות קמעונאיות. קהילה אחת בסאות' ביץ' מכרה את נכסיה ההיסטוריים למוזיאון היהודי של פלורידה-FIU, שנפתח ב-1995 כדי לאסוף, לשמר וללמד על הקהילה היהודית של 250 שנה בפלורידה.

היהודים הותירו טביעת רגל על ההיסטוריה של מיאמי. האוכלוסייה היהודית ירדה, אך התייצבה על כ-120,000 עם אחוז גבוה של גמלאים וקשישים. יש יותר מ-60 קהילות, 34 מוסדות חינוך יהודיים ושלושה מרכזים קהילתיים יהודיים. מיאמי רבתי מאכלסת את האוכלוסייה היהודית השלישית בגודלה בפלורידה והעשירית בגודלה בארצות הברית.

הקהילה היהודית במיאמי ביץ' פחתה, אבל ההשפעה שעשתה האוכלוסייה על האי נותרה ברורה בנקודות הציון היהודיות שלו.

ב-1949, כאשר בית המחוקקים של פלורידה סיים את הנוהג המפלה של מניעת בעלות יהודית על נדל"ן, הפכה מיאמי ביץ' למקום לצאת לחופשות חורף עבור יהודיים, וזיכה אותה בכינויים כמו "ירושלים הקטנה" ו"שטעטל ליד הים".היו כמה מוסדות במיאמי ביץ' שכבר נסגרו – כמו Wolfies, מסעדה יהודית, אבל  אחרים נותרו מקובעים בנוף. 

מלון כשר במיאמי? אכן כן!

Eden Roc

קישור לדף המלון בבוקינג >>>

4525 Collins Ave, מיאמי ביץ'

פנינה בסגנון ארט דקו, המלון המפורסם, בן 631 החדרים, כולל מטבח כשר משלו ומסעדה. המלון עבר שיפוץ מאסיבי מאוד והושקעו בו 240 מיליון דולר בשנת 2009. מלון עדן רוק ושכנתו, הפונטנבלו, תוכננו על ידי האדריכל מוריס לפידוס, מהגר יהודי רוסי שעיצב מלונות בסגנון הניאו-בארוק שלו המזכירים בסגנונם את המלונות של שנות ה-50 שהיוו סממן מובהק במיאמי ומיאמי ביץ'. מקום מושלם לשומרי שבת, כשרות ומסורת.

Booking.com

בתי כנסת ומקומות שחשוב להכיר במיאמי

Temple Emanu-El

1701 Washington Ave., Miami Beach

הקהילה השמרנית הוותיקה ביותר במיאמי ביץ' ואחד מבתי הכנסת היפים באמריקה. הארכיטקטורה הביזנטית המרשימה כוללת בניין רוטונדה וכיפת אלומיניום בגובה של יותר מעשר קומות. לקהילה היסטוריה ארוכה ומכובדת כבית רוחני לתושבי מיאמי ביץ' של היהודים במשך יותר משבעה עשורים.

Temple Beth Sholom

4144 Chase Avenue, Miami Beach

בית הכנסת הרפורמי הגדול והעתיק ביותר במיאמי ביץ'. טמפל בית שלום היא חברה באיחוד ליהדות רפורמית ובזרם המרכזי של היהדות הליברלית בארה"ב.

Temple Beth Shmuel

1700 Michigan Ave., מיאמי ביץ'

הקהילה המכונה "Circulo", הקהילה העברית הקובנית נוסדה בשנת 1961 כדי לספק בית ליהודים שהיגרו לאמריקה מקובה. המקדש תוכנן על ידי אוסקר סקלאר. הוא כולל חלונות ויטראז' של שנים עשר שבטי ישראל בעיצובו של אינגה פאפ טרמפלר. האמנית המקסיקנית נעמי זיגמן עיצבה את המנורות לצד הבימה.

זהו מרכז דתי, תרבותי, חברתי ופילנתרופי ליהודים המתגוררים בדרום פלורידה, הממוקם בשכונת סאות' ביץ' המפורסמת של מיאמי ביץ'  המרכז מזמין חברים ומבקרים מתרבויות ומדינות אחרות לחוות את האווירה של הקהילה המסורתית היהודית.

Isaac Bashevis Singer Home

Surfside Towers Ocean Condominium, 9511 Collins Ave., Surfside

ביתו של המחבר שחי וכתב כאן משנת 1977 ועד מותו בשנת 1991. לוח הוצב על הבניין לאחר שהוצג בפני אלמנתו, עלמה, בשנת 1991, לציון הבית כנקודת ציון יהודית ספרותית.

חנוכה במיאמי
חנוכה במיאמי

בית חב"ד מיאמי - פלורידה

בית חב"ד מיאמי כאן בשבילך!

2801 NE 210th Street Aventura, FL 33180

אוונטורה חב"ד ממוקמת בלב אוונטורה, ממש ליד שדרות ביסקיין, ממש מעבר לרחוב מבית החולים אוונטורה. במתחם  יש בית כנסת, בית ספר עברי, חינוך למבוגרים, תכניות נוער, מניין ספרדי, מועדוני בר ובת מצווה, תכניות חגים, ביקור חולים, קייטנה ומקווה חדיש לנשים.

בית חב"ד מקבל לשורותיו אנשים מכל חלקי הקשת היהודית, עם שפע של רקעים שונים באווירה לא שיפוטית כדי לחלוק חוויות יהודיות. האחווה והתמיכה מגדירה את אוונטורה חב"ד.

השירותים שמציע בית חב"ד היהודי

מקווה

מקווה הנשים באוונטורה חב"ד הוא מתקן יוקרתי ומתקדם. כל מה שצריך להכנה מסופק על ידי המקווה. הוא בהנהלתה של הרבנית ציפורה ברוסובנקין,מוסמכת הגאון רבי פנחס וברמן. 

ניתן לבצע הכנה במקווה למי שמעדיף לא להכין בבית. כמובן שכל חלק מההכנה שניתן לעשות בבית גורם לכל אחד פחות זמן המתנה.אין צורך להביא חלוק או מגבת.

 יש מערכת היברידית  המספקת לכל הנשים חווית מקווה נעימה.

שעות מקווה וזמני פתיחה

ראשון עד חמישי – במהלך חודשי הקיץ, המקווה נפתח חצי שעה לפני זמן הטבילה. שעת הטבילה היא בלילה. במהלך חודשי החורף (שעון החוף המזרחי, החל מיום ראשון, 7.11 – יום ראשון, 13.3) המקווה לא יפתח לפני השעה 19:00. 

ליל שישי וחגים יהודיים –  בתיאום מראש בלבד ,מוצאי שבת ואחרי חגים יהודיים –  כ-40 דקות לאחר צאת השבת/חג.

שירותי התפילה:

מניין אשכנז:

שחרית שירותי בוקר

שני-שישי: 7:00 בבוקר

מניין שני: 8:30

שבת וחגים: 9:00 בבוקר

ראשון וחגים חוקיים: 8:30

שירותי ערב מנחה וערבית

קיץ

ראשון-חמישי : 18:30 בערב

שישי: 18:45

חורף

כל יום: זמן הדלקת נרות, כולל שישי בערב

מניין ספרדי:

שירותי בוקר שחרית

שני עד שישי: 7:00 בבוקר

שבת וחגים: 9:00 בבוקר

ראשון וחגים חוקיים: 8:30 בבוקר 

שירותי ערב מנחה וערבית

קיץ

ראשון-חמישי: 18:30 בערב

שישי: 18:45

חורף

כל יום: שעת הדלקת נרות, כולל שישי בערב

סיורים שעורכת הקהילה היהודית

האוכלוסייה היהודית עורכת כיום סיורים המוקדשים להשפעתה.סיור מיאמי ביץ' היהודי", מנוהל על ידי ליגת שימור העיצוב של מיאמי, חוקר את עלייתה ונפילתה של האוכלוסייה היהודית ב-100 השנים האחרונות, עם סקירה כללית של סגנונות אדריכליים.

בנוסף, יש "סיור ההליכה של האוכל היהודי", המנוהל על ידי המוזיאון היהודי של פלורידה-FIU, עובר במסעדות בבעלות יהודית במיאמי ביץ' בעבר ובהווה, עם טעימות ממקומות כמו My Ceviche, Aroma Espresso Bar, Pita Loca ומסעדת ג'ו סטון .

המוזיאון היהודי של פלורידה - Jewish Museum of Florida - FIU

Washington Avenue, 301, Miami Beach, FL 33139

שוכן בשני בתי כנסת היסטוריים, המוזיאון מציע למבקרים הזדמנות ללמוד על ההיסטוריה של העם היהודי בדרום פלורידה, החל בתערוכת הליבה שלו, MOSAIC: Jewish Life in Florida . האתר של המוזיאון הוא המיקום המקורי של בית הכנסת הראשון במיאמי ביץ ', בית יעקב, שנפתח בשכונת סאות' ביץ 'בעיר ב 1929 כי היהודים לא הורשו להתגורר במקומות רבים בעיר, כמו למשל 5 th Street בזמנו. 

תוכלו לחקור את ההיסטוריה העשירה והחוסן המתמשך של הקהילה היהודית של פלורידה במוזיאון היהודי של פלורידה-FIU. המוזיאון נוסד בשנת 1995, JMOF-FIU הוא המוסד היחיד מסוגו המוקדש לאיסוף, תיעוד, שימור ופרשנות של יותר מ-250 שנות היסטוריה יהודית של פלורידה. המוזיאון צבר אוסף הולך וגדל של יותר מ-100,000 פריטים שהם חלק מתערוכת הליבה שלה MOSAIC: Jewish Life in Florida, 1763-How. המוזיאון מתאים לחובבי היסטוריה, חובבי סיפורים וכל מי שמעוניין להכיר לעומק את ההיסטוריה היהודית בפלורידה , המוזיאון מציע גם תערוכות מסתובבות, הרצאות, סדנאות, סיורים רגליים, תוכניות נוער, פעילויות לכל המשפחה ומארחים דוברים בולטים שמתארחים להרצאות.

המוזיאון ממוקם באזור ה-SoFi של סאות' ביץ', JMOF-FIU שוכן בשני מבנים היסטוריים משוחזרים ששימשו בעבר כבית הכנסת בית ג'ייקוב, בית הכנסת הראשון במיאמי ביץ' משנת 1929. הבניינים מחוברים במסדרון עם כיפת זכוכית המשמשת כגלריה שלישית למוזיאון.

יש צורך בהזמנה לביקור במוזיאון. המבקרים מתבקשים לקבוע תור 48 שעות מראש.

שעות וימי  פתיחת המוזאון:

רביעי עד ראשון 10:00 עד 16:00

סגור שני, שלישי וחגים

אנדרטת השואה מיאמי ביץ' Holocaust Memorial Miami Beach

The Holocaust Memorial of the Greater Miami Jewish Federation in Miami Beach is an artwork of the American sculptor Kenneth Treister, opened in 1990.
The Holocaust Memorial of the Greater Miami Jewish Federation in Miami Beach is an artwork of the American sculptor Kenneth Treister, opened in 1990.

1933-1945 Meridian Ave., מיאמי ביץ

אנדרטת זיכרון מרתקת שנבנתה על ידי ניצולי שואה ועוצבה על ידי האדריכל קנת טרייסטר כתזכורת לחיים שאבדו בשואה. האנדרטה כוללת זרוע בגובה ארבע קומות מקועקעת במספר מאושוויץ, קיר זיכרון עם אלפי שמות חרוטים בו ומנהרת אבן בודדה עם קולות של ילדי ישראל שרים שירים. 

אנדרטת השואה במיאמי ביץ' משמשת כתזכורת קבועה לשואה בה נספו שישה מיליון יהודים בידי המשטר הנאצי בשנים 1933 עד 1945. האנדרטה המנציחה את קורבנות השואה, ממוקמת בפינת שדרות מרידיאן ושדרות דייד. האנדרטה, שתוכננה על ידי קנת טרייסטר, כוללת סדרה של חללים חיצוניים המודגשים על ידי פסל הברונזה המרכזי של יד מושטת מקועקעת במספר אושוויץ מוקף בדמויות ברונזה של קורבנות וחומת הזיכרון, שבה יכולים הניצולים ובני משפחותיהם לחלוק כבוד ליקיריהם שאיבדו את חייהם שׁוֹאָה.

האנדרטה חינמית ופתוחה לקהל משעה 9:30 בבוקר ועד השקיעה. יש חוברת לסיורים מודרכים עצמיים. סיורים קבוצתיים זמינים גם בהזמנה מראש לשבועיים.

אנדרטת השואה מיאמי ביץ' היא חלק מפעילות ההפדרציה היהודית של מיאמי. מדי שנה, יותר מ-100,000 אנשים מבקרים ומתרגשים בנקודת ציון חשובה זו של מיאמי ביץ', הידועה ברחבי העולם בזכות הפסלים הדרמטיים והתערוכות הבלתי נשכחות המוקדשות לששת מיליון היהודים שנרצחו במהלך מלחמת העולם השנייה.

החלק המרכזי של האנדרטה הוא פסל האהבה והייסורים פסל עשוי ברונזה עצום של זרוע מושטת, העולה מהאדמה ונמתחת לעבר השמים. אזור הפסלים כולו מורכב מדמויות של בני משפחה המנסים לעזור זה לזה באקט אחרון של כמיהה לחיים ואהבה.

האנדרטה כוללת גם את סוכת ההיסטוריה , סדרה של לוחות גרניט שחורים חרוטים בתצלומים מתולדות השואה. גם באנדרטה יש מקומות ללימוד והתייחדות לעכל את החוויה המטלטלת והכואבת.

ניצולי שואה מספקים עדות והסברים למבקרים.

המטרה של האנדרטה מעבר להנצחה, היא מחויבת לקידום חינוך, הסברה והבנה בקרב אנשים מכל הגילאים והרקעים, האנדרטה מציעה הרצאות, סמינרים למורים וסיורים בבתי ספר. כמו כן מאורגנות תוכניות לציון ליל הבדולח , יום השואה, ותאריכים חשובים נוספים בלוח השנה היהודי.

שעות פעילות 

המוזיאון ממוקם בשדרות מרידיאן מיאמי ביץ', אנדרטת השואה מיאמי ביץ' פתוחה 9 בבוקר עד השקיעה מדי יום. הכניסה אינה כרוכה בתשלום.

שאלות נפוצות על כשרות ואורח חיים דתי במיאמי

מפעלי JOFY, או "יהודים שומרי מצוות ידידותיים" הם מפעלי לינה המציעים שירותים מיוחדים לאורחים יהודים שומרי מצוות כגון ארוחות שבת, לינה . זה יכול להיות גם מוסד לא כשר הממוקם במרחק הליכה מאזור בית הכנסת, הקהילה או המסעדות הכשרות המקומי.

ביתה של קהילה יהודית במשך עשרות שנים, מיאמי ביץ' מנתה כ-60,000 אנשים במשקי בית יהודיים ב-1982, 62% מכלל האוכלוסייה. כיום, המספר הזה הצטמצם לפחות מ-16,000, או פחות מ-19%, לפי סקרים שערכה אוניברסיטת מיאמי.

הירידה נובעת בין השאר ממותם של יהודים קשישים, אחרים היגרו למחוזות ברוורד ופאלם ביץ' כשמיאמי הגדולה הפכה יותר היספנית.

לחזור למשהו ספציפי?

אולי יעניין אותך

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על מיאמי, פלורידה!

רוצים לקבל מאתנו

הצעה לחופשה הבאה

שלכם במיאמי?